«Το αξίωμα του δραγομάνου του στόλου είχε δημιουργηθεί εκ της ανάγκης καλύτερης άλλα και αποτελεσματικής επικοινωνίας του οθωμανού κατακτητή με τους υποδούλους νησιωτικούς πληθυσμούς. Από τα μέσα δε του δέκατου έβδομου αιώνα, όταν προοδευτικά ολοκληρώθηκε η υπαγωγή, διοικητικώς και φορολογικώς, των περισσοτέρων νήσων του Αιγαίου υπό τον οθωμανό αρχιναύαρχο, τον καλούμενο καπουδαν πασά, οι δραγομάνοι του στόλου απετέλεσαν όχι μόνον τους βοηθούς των εκάστοτε αρχιναυάρχων, αλλά σε ικανές περιπτώσεις και τους αναπληρωτές τους επί διαφόρων υποθέσεων.
Έτσι οι δραγομάνοι δεν επηρέαζαν απλώς τον ανώτατο οθωμανό αξιωματούχο, στην υπηρεσία του οποίου είχαν τοποθετηθή, αλλά η εξουσία τους εμφανίζεται ολονέν διευρυνομένη. Καιρίας όμως σημασίας δικαιοδοσία για τα νησιωτικά πράγματα αποκτούν οι δραγομάνοι του στόλου από την εποχή που το αξίωμα αυτό καταλαμβάνεται αποκλειστικά από Έλληνες. Τότε σχεδόν τα πάντα απεφασiζοντο κατά τις εισηγήσεις τους. Ως εκ τούτου δικαίως περί αυτών έχει γραφεί ότι κατέστησαν τοποτηρητές και αληθινοί κυβερνήτες των νησιωτών».
(από το βιβλίο)