Η επιστολή συνοδεύεται από τη μεταγραφή της, στην αρχική της μορφή, πριν την επιμεληθεί και εκδώσει η Ναταλία Δραγούμη το 1926 (Ν. Π. Μελά, Παύλος Μελάς. Βιογραφία. Από διηγήσεις, αναμνήσεις, γράμματα δικά του και άλλων, Αθήνα: Σύλλογος προς Διάδοσιν των Ελληνικών Γραμμάτων, 2η έκδ.,1964, 194), μαζί με τα άλλα γράμματά του από τις τρεις περιοδείες στη Μακεδονία.


5 πρωί Χαλκίς 25 Φεβρ. Τετάρτη 1904
Ναταλάκι μου
Μετά την τρικυμία, η γαλήνη. Μετά τον χθεσινόν σπαραγμόν ούτε δάκρυα πλέον ούτε πόνος. Σας συλλογίζομαι όλους με λατρείαν, αλλά δεν κλαίω πλέον. Απ’ εναντίας, η ανάμνησις τόσων αγαπητών όντων τα οποία με τόσας ευχάς με παρακολουθούσι, αντί να με αδυνατίζει με ενισχύει και ενθαρρύνει εις ό,τι έχω να κάμω. Πρέπει όλοι σας να είσθε ευχαριστημένοι αν όχι υπερήφανοι από την μέλλουσα διαγωγήν μου. Αλλά εκτός του προς σε, τα παιδιά και όλους τους άλλους καθήκοντος (sic) μου, γλυκό μου, η συναίσθησις ότι θα φέρω εκεί ολίγον θάρρος ελπίδα και παρηγορίαν αρκεί όπως με παρηγορήση διά τον χωρισμόν. Ώστε μη με συλλογίζεσθε πλέον με λύπην· όπως καθ’όλον μου τον βίον ούτω και τώρα είμαι ευτυχής, ακόμη ευτυχέστερος και υπερήφανος διότι έχω γυναίκα τόσον γενναίαν τόσον ευγενή και τόσον πατριώτισσαν. Σε ευγνωμονώ και σε λατρεύω γλυκούλα μου· φίλησε (sic) μου τα παιδάκια.
Παύλος
Ο Λεών ήτο εις την Χαλκίδα χθες με τον σιδηρόδρομον, ο Πέτρος Μάνος επιστρέφει σήμερα εις Αθήνας, τον Κωστάκην δεν τον είδον ακόμη, ίσως έλθη.
Σε φιλώ σε φιλώ.
NI_dc_0900_1 / ΜΙΕΤ, Aρχείο Οικογένειας Μελά – Δραγούμη, Δωρεά Ναταλίας Ιωαννίδη
Κωνσταντίνος Φιολάκης
Διαχείριση Καλλιτεχνικών Αρχείων & Ψηφιακών Συλλογών



